ogłoszenie 2020
- Details
- Category: ZDALNE NAUCZANIE
- Created on Wednesday, 18 March 2020 21:09
- Last Updated on Thursday, 19 March 2020 15:59
- Published on Wednesday, 18 March 2020 21:09
- Hits: 77
Drodzy Rodzice,
Pragnę poinformować, że w obliczu zaistniałej sytuacji, nauczyciele naszej szkoły będą komunikować się z Państwem i uczniami telefonicznie, poprzez pocztę elektroniczną, jak również przez stronę naszej szkoły. Uczniowie będą otrzymywać zadania i ćwiczenia do wykonania w domu. Będą to zadania głównie utrwalające materiał. Proponujemy, aby dzieci zajmowały się tym w godzinach nauki szkolnej, co nie znaczy według planu lekcji. Zależy nam, aby był to czas wykorzystany na tzw. naukę zdalną z wykorzystaniem komputera.
Dbajmy o siebie, przestrzegajmy wszelkich zaleceń dotyczących naszego zdrowia.
Pozdrawiam
Monika Janus
log7
- Details
- Parent Category: ZDALNE NAUCZANIE
- Category: Ćwiczenia logopedyczne
- Created on Tuesday, 09 June 2020 05:21
- Last Updated on Tuesday, 09 June 2020 05:21
- Published on Tuesday, 09 June 2020 05:21
- Hits: 83
Ćwiczenia głoski ,,sz”
Głoski szumiące stanowią grupę głosek często zniekształcanych przez dzieci. Jednak systematyczna praca prowadzi do prawidłowej ich artykulacji. Dziś kilka ćwiczeń na prawidłową wymowę głoski ,,sz”:
Aby prawidłowo wymówić głoskę "sz" muszą być spełnione trzy warunki:
1.Język dotyka wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami
2.Usta są zaokrąglone jak przy wymawianiu głoski "u"
3.Zęby lekko złączone, nie zaciśnięte
ĆWICZENIA WSTĘPNE
- ćwiczenia w szybkim powtarzaniu głoski llllll..., przy szeroko otwartych ustach,
- ćwiczenia w szybkim powtarzaniu głosek: ttttt..., dddd..., nnnn..., (przypominamy dziecku, że czubek języka ma uderzać o wałek dziąsłowy), uświadamiamy różnicę w sposobie wymawiania głosek t,d,n zębowych i t,d,n dziąsłowych,
- etap wywoływania głoski sz: · zbliż zęby, wysuń wargi, podnieś czubek języka do wałka dziąsłowego, który wyczujesz językiem i dmuchaj przez zęby
- Jeśli uda się dziecku wypowiedzieć poprawnie głoskę – kolejne ćwiczenie:
•"Co szumi?”"– wypowiadamy zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz
Szumi morze – szszsz...
Szumi wiatr – szszsz...
Szumi woda – szszsz...
Szumi las – szszsz...
Szumią drzewa – szszsz...
Szumią liście – szszsz...
Szumię ja – szszsz...
Szumisz ty – szszsz...
Szumi mama – szszsz...
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz...
KOLEJNY ETAP:
Wyrazy do ćwiczeń głoski „sz” w nagłosie”
Szuflada, szufelka, szuka, szumi, szafa, szalik, szatnia, szef szelki, szampon, szopa, szyja, szyny, szyba, szynka szachy.
Na podsumowanie zabawy logopedyczne interaktywne:
https://learningapps.org/display?v=p29tf73q217
https://learningapps.org/display?v=pa1bm18cn01
Powodzenia: Joanna Buras
log5
- Details
- Parent Category: ZDALNE NAUCZANIE
- Category: Ćwiczenia logopedyczne
- Created on Wednesday, 06 May 2020 21:42
- Last Updated on Wednesday, 06 May 2020 21:42
- Published on Wednesday, 06 May 2020 21:42
- Hits: 79
log6
- Details
- Parent Category: ZDALNE NAUCZANIE
- Category: Ćwiczenia logopedyczne
- Created on Wednesday, 20 May 2020 08:37
- Last Updated on Wednesday, 20 May 2020 08:37
- Published on Wednesday, 20 May 2020 08:37
- Hits: 98
log4
- Details
- Parent Category: ZDALNE NAUCZANIE
- Category: Ćwiczenia logopedyczne
- Created on Wednesday, 29 April 2020 11:41
- Last Updated on Wednesday, 29 April 2020 11:41
- Published on Wednesday, 29 April 2020 11:41
- Hits: 151
Witajcie drodzy rodzice
Dziś proponuję kolejną porcję ćwiczeń wspomagających proces logopedyczny, jakimi są ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Słuch fonematyczny to umiejętność rozróżniania najmniejszych elementów mowy – tzn. fonemów. Oznacza to, że dziecko potrafi wyodrębnić z potoku mowy zdania, w zdaniach – wyrazy, w wyrazach – sylaby, w sylabach – głoski, a także ustalić kolejność głosek w wyrazie. Jest podstawowym elementem determinującym prawidłowy rozwój mowy oraz umiejętności czytania i pisania. Słuch fonematyczny kształtuje się w trakcie rozwoju mowy dziecka w sposób spontaniczny i niezamierzony.
W zaburzeniach słuchu fonematycznego obserwuje się następujące błędy:
W wypowiadaniu się:
- częste wady wymowy
- mały zasób słownictwa
- trudności w budowaniu zdań, tworzeniu opowiadań
- skracanie wyrazów o trudnej konstrukcji fonetycznej
- trudności w zapamiętywaniu i powtarzaniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań
- agramatyzmy
W pisaniu:
- zniekształcenia pisowni, zlepki liter
- mylenie liter b-p, d-t, g-k, z-s, dz-c, sz-s
- trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, z głoskami tracącymi dźwięczność
- trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski
- opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów, gubienie liter, przestawianie ich kolejności
- przestawianie szyku dyktowanych wyrazów
- trudności we wszystkich rodzajach pisania: ze słuch, z pamięci, z przepisywaniem
W czytaniu:
- długo utrzymujące się literowanie utrudniające syntezę sylabową i wyrazową
- przekręcanie wyrazów, pomijanie lub dodawanie podobnie brzmiących, zgadywanie wyrazu
- mylenie znaczenia wyrazów o podobnym brzmieniu
- niewłaściwa intonacja czytanych tekstów
- bardzo wolne tempo czytania
Ponadto zaburzeniom słuchu fonematycznego towarzyszą również:
- trudności w nauce języków obcych
- trudności w zapamiętywaniu i powtarzaniu dłuższych zdań
- trudności w pamięciowym opanowaniu wierszy, zautomatyzowanych ciągów słownych takich jak: dni tygodnia, miesiące, tabliczka mnożenia
- trudności w nauce gramatyki
- trudności w rozumieniu dłuższych wypowiedzi słownych, poleceń nauczyciela, instrukcji
- rozróżnianiu wyrazów podobnych brzmieniowo
- obniżony zakres pamięci słuchowej
Przykładowe, najprostsze ćwiczenia słuchu fonematycznego, które mogą być wykonywane w domu:
- Rozpoznawanie dźwięków i szmerów (przesypywanie różnych materiałów sypkich: piasek, kamienie, żwir;
- Eksponowanie dźwięków charakterystycznych dla różnych pojazdów, głosów zwierząt, sprzętu gospodarstwa domowego, rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów...)
- Odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu przy pomocy wystukiwania np. patyczkiem o bębenek, wyklaskiwania, wytupywania.
- Odgadywanie odgłosów docierających zza zasłony (przelewanie wody, rozdzieranie papieru, przesuwanie krzesła, gwizd czajnika, brzęk kluczy…)
- Rozpoznawanie melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie.
W załączniku ćwiczenia na materiale literowym i obrazkowym.