Konspekt zajęć ruchowych w przedszkolu.

,, Ćwiczyć każdy może ‘’ – opowieść ruchowa

 

Temat:  Podróż pełna przygód.

Cel ogólny:

- kształtowanie u dzieci sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy

- umiejętność współdziałania w zespole

- rozwijanie zdolności panowania nad swoim ciałem

Cele operacyjne – dziecko:

- bierze udział w ćwiczeniach i zabawach, przestrzegając określonych reguł

- porusza się swobodnie i spontanicznie

- przyjmuje aktywną postawę podczas zajęcia

- kształtuje właściwą postawę na gest i ruch

- umie wyrazić muzykę ruchem

- umiejętnie korzysta z powierzonego sprzętu

Metody:      

- opowieść ruchowa

Formy:

- zajęcia grupowe

- ćwiczenia indywidualne

Środki dydaktyczne:

Pacynka Tosia, płyty CD, skakanka, półkule sensoryczne, woreczki, krążki, tunel

 

 

                                                   Przebieg zajęć:

1. Zabawa integracyjna ,, Powitanie ‘’. Dzieci poruszają się swobodnie po sali

 w rytm muzyki. Na przerwę – witają się poszczególne części ciała ( dłonie, stopy, głowy… ).

2. Opowiadanie nauczyciela:

Nauczyciel wkłada pacynkę – lalkę Tosię i snuje opowieść:

 

  Witajcie kochani. Chciałabym zabrać Was dzisiaj na wycieczkę do tajemniczego miejsca, w którym będziemy się świetnie bawić.

  A więc idziemy… - dzieci maszerują żwawo w rytm muzyki.

Tosia: Przechodzimy właśnie obok pięknego ogrodu pełnego pachnących kwiatów. Powąchajcie, jak tu pięknie pachnie…- ćwiczenia oddechowe – głęboki wdech i wydech.

Tosia: Patrzcie – wiewiórka skacze po gałązkach, spróbujmy poskakać tak, jak ona – podskoki obunóż do przodu i do tyłu.

Tosia: Spójrzcie w prawo – płynie tam strumyk – podejdźmy bliżej ( 3 kroki

 w prawo ). O! jest kładka – przejdźmy na drugą stronę ( przejście po linii prostej po skakance ). Zobaczcie ile kamieni leży na brzegu – spróbujmy po nich przejść bez zamoczenia stóp ( dzieci przechodzą po rozłożonych półkulach sensorycznych z zachowaniem równowagi ). Weźmy teraz po małym kamyku

 i wrzućmy do strumyka ( dzieci biorą woreczki i rzucają nimi do skakanki wypowiadając ,, plusk ‘’).

Uwaga – w oddali wije się wąż… Spróbujmy naśladować jego sposób poruszania – kładziemy się na brzuchu i przesuwamy do przodu…

Jaki odgłos wydaje wąż? Sssss….. ( naśladowanie sposobu poruszania się i odgłosu węża ). A teraz wąż chce odpocząć – zwijamy się w kulkę i zamykamy oczy…

Po krótkim odpoczynku idziemy dalej.

Zobaczcie, jak wiatr tańczy z drzewami – najpierw lekki i coraz mocniej ( skręty tułowia w lewo i w prawo z wydawaniem odgłosu szumiącego wiatru- szszsz…).

Jesteśmy już blisko. Przed nami wąska i kręta ścieżka ( krążki ). Idziemy ostrożnie, aby nie podeptać ziół i kwiatów.

Ostatnia przeszkoda przed nami- tunel, który prowadzi na polan, będącą celem naszej wyprawy. Powoli przechodzimy przez tunel… Jesteśmy na miejscu.

Oto polana dobrej zabawy. Tu gra wesoła muzyka, a Wy możecie się przy niej do woli wybawić… ( gra skoczna muzyka, a dzieci interpretują ją ruchem w dowolny sposób ).

 

Uwaga! Pora wracać. Znam skrót, którym szybko dobiegniemy do przedszkola

 – za mną!

( dzieci biegną głośno tupiąc – tup, tup, tup…).

   Uspokojenie i relaksacja:

   Jesteśmy w sali przedszkolnej, kładziemy się na dywanie i odpoczywamy, słuchamy muzyki relaksacyjnej….wracamy myślami na polanę….

Zrobiło się późno – muszę już wracać. Jeszcze się spotkamy!

   Do zobaczenia!!!  


 

Konspekt zajęć ruchowych w przedszkolu

,,Ćwiczyć każdy może’’

 

Temat: ,,Wspólna zabawa na powietrzu’’- zajęcia otwarte dla rodziców z wykorzystaniem chusty animacyjnej.

      Cele ogólne:

-rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej dzieci,

-kształtowanie  umiejętności współdziałania w zespole,

-integracja dzieci i rodziców,

-kształtowanie umiejętności reagowania na określony sygnał,

-rozwijanie sprawności ruchowej dzieci

 

Cele operacyjne –dziecko:

- współdziała w zabawach,

- właściwie reaguje na określony sygnał,                                                             

-jest aktywne ruchowo podczas zajęć,

-przestrzega określonych reguł,

Metody:

Zabawowo-naśladowcza

Formy:

-zajęcia grupowe

Środki dydaktyczne:

Płyta CD- ,,W co się bawić z dziećmi’’? M. Bogdanowicz, chusta animacyjna Klanza, piłeczki z gąbki, woreczki,

 

Przebieg zajęć:

1.Zabawa na powitanie.

Uczestnicy ustawiają się w kole. Wspólnie śpiewają piosenkę na powitanie:

 

Na powitanie wszyscy razem:

Hip, hip, hura! (x3)

Z całego serca, pełnym gazem:

Witamy was! (x3)

 

Na umówiony znak dzieci podnoszą ręce w górę i potrząsają nimi rytmicznie.

2.Zabawa - Kogo brakuje?

Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami. Chustę trzymają na wysokości pasa. Nauczyciel wybiera osobę która wchodzi pod chustę.
Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują, kto jest pod chustą.

 3.Zabawa – Przebiegnij pod chustą.

Uczestnicy stoją w kole, podnoszą i opuszczają chustę, którą trzymają za uchwyty. Nauczyciel mówi, które osoby mają zamienić miejsce np. przebiegają pod chustą osoby, które mają zieloną bluzkę; przebiegają osoby, które mają krótkie włosy.  Gdy chusta jest w górze  wywołane przez nauczyciela dzieci muszą pod nią przebiec.

 4.Zabawa ,, Fale na morzu’’

Dzieci trzymają chustę za uchwyty, poruszając nią naśladują fale morskie. (małe fale-poruszając chustą delikatnie, duże fale- poruszają chustą szybko)

 5.Zabawa ,, Sztorm’’

Uczestnicy stoją w kole. Trzymają chustę za uchwyty i poruszają nią. Nauczyciel podczas zabawy  wrzuca 3 małe piłeczki. Podczas zabawy piłki nie mogą spaść z chusty.

 6.Zabawa ,, Znajdź kolor’’

Uczestnicy stoją na obwodzie chusty, jedna osoba odwrócona tyłem, rzuca za siebie woreczek. Musi odgadnąć kolor na jaki upadł woreczek.

7.Zabawa przy muzyce ,,Stań przy podanym kolorze’’

Uczestnicy poruszają się w rytm muzyki dookoła chusty.
Na przerwę w muzyce stają na kolorze podanym przez prowadzącego.

8.Zabawa ,,Skacząca piłka’’

 Nauczyciel wrzuca piłkę na chustę. Uczestnicy zabawy poruszają chustą w taki sposób, aby piłeczka cały czas była w ruchu .Na koniec zabawy poruszają tak chustą, by piłeczka wpadła do otworu.

 9. Zabawa ,,Balonik’’

Uczestnicy stoją w kole, trzymają chustę za uchwyty. Idą do środka pomału zwijają ją. Gdy wszyscy są blisko siebie mówią wierszyk:

 

Baloniku nasz malutki,

rośnij duży okrąglutki,

balon rośnie, że aż strach,

przebrał miarę, no i trach!

(na słowo trach! Uczestnicy wypuszczają chustę)

 

10.Zakończenie zajęć.

Uczestnicy wspólnie śpiewają piosenkę  na pożegnanie ,, Już zabawa się skończyła’’:  Już zabawa się skończyła i do domu wracać czas,

Cała wiara rozbawiona ze łzą w oku żegna nas.

Do widzenia, do widzenia, do miłego zobaczenia…

Do widzenia, do widzenia. Do widzenia… czuwaj, cześć!


 

Scenariusz zajęć przedszkolnych 

Temat:  Zdrowe praktyki- wizyta pani pielęgniarki.

Cele ogólne:

  • spotkanie z pielęgniarką;
  • poznanie zawodu pielęgniarki i jej charakterystycznego ubioru;
  • utrwalenie zdobytych na zajęciach wiadomości.

Cele operacyjne:

  • potrafi rozpoznać i nazwać zawód po ubiorze;
  • wie, czym zajmuje się pielęgniarka;potrafi zadbać o bezpieczeństwo podczas zabawy;
  • wie, co wpływa na zdrowie: prawidłowe odżywianie, uprawianie sportu, higiena osobista i sen;
  • potrafi zadbać o bezpieczeństwo podczas zabawy;

Formy:

  • grupowa
  • indywidualna

Metody:

  • Oglądowa,
  • Słowna,
  • Aktywizująca,
  • Czynna

Środki dydaktyczne:

  • Magnetofon, płyta z muzyką, wiersz H. Świąder „Sport to zdrowie”, plansze z produktami spożywczymi, ilustracje przedstawiające różne rodzaje sportów, 

 

Przebieg zajęć

1.Powitanie.

2.Odgadnięcie zagadki pantomimicznej „Kto to jest? – nauczycielka ruchem, miną naśladuje czynności wiążące się z zawodem pielęgniarki.

3.Powitanie pielęgniarki– wspólny śpiew piosenki integracyjnej „A hej – a ho”.

 

Miło mi was dziś powitać w naszej miejscowości

Witam pięknie wszystkie dzieci oraz miłych gości.

A hej, a ho, zabawmy się w piosence (machamy rękami)

A hej, a ho podajmy sobie ręce (podajemy ręce)

A hej, a ho zrobimy duże koło (duże koło )

A hej, a ho zatańczymy wesoło. (wokół siebie)

 4.Burza mózgów (kierowana przez gościa);

  •  Co to znaczy być zdrowym?
  •  Co to znaczy zdrowy styl życia?
  •  Jak wy dbacie o swoje zdrowie?

 

5.pielęgniarki z dziećmi dotycząca tego  „Czym zajmuje się pielęgniarka”,  i „Co należy robić, aby być zdrowym?”

  • Prawidłowo odżywiać się- jeść potrawy niezbędne dla zdrowia; jakie?

Prezentacja produktów spożywczych, takich jak: żywność typu Fast food, warzywa, owoce, słodycze, chipsy. Dzieci przydzielają każdy z pokazanych produktów do odpowiedniej grupy (zdrowe i niezdrowe jedzenie).

  • Czynne uczestnictwo z zabawach ruchowych i gimnastycznych prowadzonych w przedszkolu, na podwórku lub w domu.

Przedszkolaki wymieniają pomysły dotyczące tego w jaki sposób można się bawić  i ćwiczyć jednocześnie.

  • Dbać o czystość osobistą ( zęby, ciało, włosy, ubranie itp.) oraz o czystość otoczenia (porządek w czasie zabawy, po zabawie, śmieci wrzucać do kosza itp.)

Dzieci wymieniają środki czystości oraz nazwy czynności higienicznych, które należy wykonywać aby zadbać o prawidłową higienę osobistą i otoczenia.

6.Przeprowadzenie przez pielęgniarkę  „rozgrzewki” w formie zabawy.

7.Zapoznanie dzieci z treścią wiersza H. Świąder „Sport to zdrowie

 

Tato mówi:

„Sport to zdrowie”.

A więc Tomek na boisku piłkę kopie.

Darek piłkę rzuca w górę,

Leci piłka ponad siatkę

A odrzuca ją Beatka.

W zimie sanki, łyżwy, narty,

Wszyscy bawią się wspaniale.

I ty kolego pamiętaj, nie leż

Nie śpij, biegaj stale.

Baw się z nami na podwórzu,

Tam jest mniej pyłu i kurzu.

Nabierzesz siły i zdrowia,

Możesz się zahartować.

Nie będziesz nigdy chorować.

 

8.Rozmowa na temat treści wiersza. Pokazanie ilustracji prezentujących różnego rodzaju sporty oraz omówienie ich.

  • O czym był wiersz?
  • Jakie typy sportów zostały wymienione w utworze?

9.Wyjaśnienie pojęcia „sport”  oraz dyskusja na jego temat.

Dzieci wymieniają nazwy sportów zimowych i letnich, które znają, a następnie opisują je na ilustracjach. Wymieniają najważniejsze zasady bezpieczeństwa, jakich należy przestrzegać podczas ich wykonywania. Dokonują próby podzielenia rodzajów sportów na zimowe i letnie.

10.Praca plastyczna.

Dzieci na kartce papieru wyklejają plasteliną ilustrację przedstawiającą rower.

11.Podsumowanie zajęć:

  •  Jak należy dbać o zdrowie?
  •  Jakie poznaliście sporty?
  •  Jakie korzyści wynikają z aktywności fizycznej?

  

Scenariusz zajęć przedszkolnych

Temat: „Spacerkiem do sadu”.

Cele ogólne:

  • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie i smaku.
  • Rozwijanie myślenia.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Zgodne uczestniczenie we wspólnych zajęciach i zabawach.
  • Uważne słuchanie poleceń nauczyciela i stosowanie się do nich.

Cele operacyjne:

  • Wie na czym polega praca w sadzie i jak należy dbać o drzewa;
  • potrafi rozpoznać i nazwać określone nazwy drzew owocowych;
  • dopasowuje owoców do odpowiednich drzew;
  • widzi różnice w smaku poszczególnych owoców;
  • zna zasady bezpiecznego poruszania się po chodniku ;

Formy:

  • zespołowa,
  • grupowa,
    • indywidualna,

Metody:

  • Oglądowa,
  • Słowna,
  • Działań praktycznych

 

Środki dydaktyczne:

  •  Pobliski sad, piosenka „Małe czerwone jabłuszko”, kosze na owoce, patyczki do szaszłyków.

 

Przebieg zajęć

1.Powitanie.

2.Podanie tematu i celu wycieczki.

Nauczycielka porusza z dziećmi temat wycieczki, na którą się wybierają. Zdradza im jej cel oraz miejsce, w które będą podążać.

3.Pogadanka na temat zachowania bezpieczeństwa podczas wycieczki.

Zwrócenie uwagi na to, jak należy zachować się w czasie drogi do pobliskiego sadu. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się po chodniku.

4.Pójście do sadu i przywitanie się z gospodarzem.

Rozmowa z właścicielem na temat tego jakie drzewa owocowe posiada w swoim ogrodzie oraz o tym, w jaki sposób należy o nie dbać, tak aby można było się spodziewać obfitych zbiorów.

5.Burza mózgów.

Gospodarz zadaje dzieciom pytania dotyczące ochrony roślin i drzew:

- Jak należy zapobiegać mszycom i innym szkodnikom?

- Jak ochronić drzewa przed srogą zimą?

- Jak i kiedy zbierać dojrzałe owoce?

- W jaki sposób podcinać gałązki drzew?

- Jak uprzątnąć sad po zakończeniu zbiorów?

6.Dopasowywanie owoców do odpowiadających im drzew.

Dzieci przy pomocy poznanych wcześniej informacji dotyczących jabłoni, wiśni, śliw oraz grusz starają się dopasować do każdego z drzew odpowiadający im owoc.

7.Zrywanie owoców.

Gospodarz przekazuje dzieciom tajniki zrywania owoców w taki sposób, aby ich nie uszkodzić. Następnie dzieci samodzielnie zrywają jabłka, śliwki i gruszki i umieszczają je w swoich koszykach.

8.Podziękowanie właścicielowi i powrót do przedszkola.

Przedszkolaki dziękują za możliwość obejrzenia sadu oraz drzew w nim rosnącym, jak również za zebrane owoce. W drodze powrotnej dzieci śpiewają piosenkę „Małe czerwone jabłuszko”.

Małe czerwone jabłuszko,

Tańczy dziś pod drzewem z gruszką.

Ref. Za rączki się trzymają

I w koło obracają.

Małe czerwone jabłuszko,

Tańczy dziś pod drzewem z gruszką.

Ref.: Jabłuszko podskakuje

A gruszka przytupuje. (bis)

Małe czerwone jabłuszko,

Tańczy dziś pod drzewem z gruszką.

Ref.: W rączki klaszcze jabłuszko

Razem z dojrzałą gruszką. (bis)

Małe czerwone jabłuszko,

Tańczy dziś pod drzewem z gruszką.

Ref.: Biegną sobie dookoła,

Jabłuszko gruszkę woła.(bis)

 

9.Umycie owoców i zrobienie z nich szaszłyków.

Dzieci przy pomocy nauczycielki obierają owoce, a następnie nadziewają je na patyczki     i zjadają.

10.Podsumowanie zajęć.

Rozmowa na temat nowych informacji, które przyswoiły sobie dzieci i tego jak ciężka jest praca w sadzie.