TYLKO STRACH , CIERPIENIE I ŚMIERĆ

Dnia 28 marca 2019 roku pojechaliśmy z kolegami i koleżankami z zaprzyjaźnionej szkoły ze Słopca na wycieczkę do Oświęcimia i Brzezinki.
Wszyscy zebraliśmy się punktualnie o 7:45 przed szkołą. Później wyruszyliśmy drogę.
Podróż minęła nam bardzo szybko. Około godziny 11:00 dotarliśmy do Oświęcimia, w którym znajdował się niemiecki zespół obozów koncentracyjnych i obozów zagłady. Wejście do obozu otwierała brama, na której widniał napis ,, Arbeit macht frei’’, czyli ,, Praca czyni wolnym’’. Każdy, kto przekroczył tę bramę był skazany na śmierć , różne tortury lub ciężką pracę. Na terenie Auschwitz I, niektóre bloki i budynki obozowe pełniły specjalne funkcje. W każdym z pomieszczeń znajdowały się liczne fotografie, przedstawiały one ludzi w różnym wieku i w różnej sytuacji. Były także zdjęcia ukazujące pociągi przywożące ludzi, których czekała śmierć w komorach gazowych. Za jedną z szyb znajdowała się makieta przedstawiająca drogę ludzi skazanych na śmierć w komorach gazowych. Ludzie ci byli okłamywani. Mówiono im, że idą do kąpieli, a potem ich zabijano. W tym pomieszczeniu była jeszcze sterta puszek po trującym gazie , Cyklonie B, którym uśmiercano ludzi. Były tam również różnego rodzaju przedmioty codziennego użytku, umieszczone za ogromnymi szybami, m.in. sterty butów, okularów, walizek podróżniczych podpisanych imieniem i nazwiskiem, garnków, szczoteczek i protez, a także strzępy włosów, spośród których wyróżniał się jeden warkocz.. Byliśmy pod Ścianą Śmierci (między blokami 11 i 10), gdzie rozstrzelano kilkanaście tysięcy ofiar. Największym wrogiem więźniów był głód. Ludzie jedli wszystko co wpadło im w ręce, by tylko go zaspokoić .Umierali w warunkach gorszych niż traktuje się zwierzęta. Widzieliśmy celę, w której przebywał św. Maksymilian Maria Kolbe. W obozie Auschwitz-Birkenau dobrowolnie wybrał śmierć głodową, aby ocalić życie innemu człowiekowi. Ludzie, którzy już nie chcieli dalej tak żyć rzucali się na płot elektryczny i umierali. Ostatnim miejscem, które zwiedzaliśmy w Oświęcimiu było krematorium. Znajduje się ono poza ścisłym ogrodzeniem obozu. Były tam piece, w których palono zwłoki ludzi.

Następnie udaliśmy się do Brzezinki oddalonej od Oświęcimia ok.3 km, gdzie znajduje się kolejny obóz. Tam było ponad 300 baraków , w których w nieludzkich warunkach mieszkali ludzie pozbawieni wody , ubrań ,sanitariatów Ogromne wrażenie wywarły na nas ruiny wysadzonych przez Niemców krematoriów.

Pobyt w Oświęcimiu i Brzezince uświadomił nam , czym tak naprawdę jest cierpienie. W życiu każdy z nas doświadcza ciężkich i trudnych chwil, cierpi z różnych powodów. Ale to, co przeżyli ludzie w tych obozach nie można z niczym porównać. Trudno zrozumieć, dlaczego hitlerowcy dopuścili się tak okrutnych zbrodni ? Co mogło nimi kierować? Zaślepienie fanatyzmem pozbawiło ich trzeźwego myślenia i odruchów ludzkich. Górował on nad zdrowym rozsądkiem. Idea nazizmu pogwałciła wszystkie zasady etyki.

Strzeżmy się fanatyzmu i chorych idei, aby nie powtórzyła się historia z Oświęcimia i Brzezinki.

Tak zakończyła się nasza wycieczka po obozie śmierci. W drodze powrotnej rozmyślaliśmy nad losem tych ludzi. Do domu wróciliśmy około godziny 20:00.

Nauczyciel historii- Daniela Chlewicka

Wycieczka do Bałtowa

29 września 2018 r uczniowie z naszej szkoły wyruszyli autokarem na wycieczkę do Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego Głównym celem wyjazdu było uczczenie 100 -letniej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. W związku z rocznicą braliśmy aktywny udział w lekcji historii na temat ,, Polskie drogi do niepodległości''. Zdobyliśmy cenne informacje o najważniejszych wydarzeniach historycznych , które przyczyniły się do odbudowy państwa polskiego po 123 latach niewoli. Poznaliśmy ,, ojców niepodległości''- Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego. Następnie oglądaliśmy nową wystawę ,, Polska w miniaturze' 'gdzie można podziwiać miniaturowe zamki z całej Polski, zarówno średniowieczne jak i te młodsze np. Zamek Królewski w Warszawie. Rekreacyjną częścią wycieczki była przejażdżka ,,amerykańskim szkolnym autobusem' 'po Zwierzyńcu Górnym, zza szyb którego oglądaliśmy przeróżne dzikie zwierzęta: wielbłądy, bydło szkockie, jelenie, daniele, strusie, żubry itp. Wszyscy uczestnicy wycieczki wrócili zadowoleni i pełni miłych wrażeń. Pogoda dopisała, chcielibyśmy tam jeszcze raz pojechać.

Wycieczka do „Magicznych Ogrodów”

24 maja 2018roku  grupa 29 uczniów z klas 1-V wraz z opiekunami uczestniczyli w wycieczce do bajkowej krainy ,, Magicznych Ogrodów” w Trzciankach koło Janowca.

mo1

mo2mo3

mo4mo5

Park składa się z kilkunastu krain tematycznych, do których dociera się wędrując wśród szumiących wodospadów, kwitnących drzew i krzewów oraz pachnących i kolorowych kwiatów. W to piękne otoczenie wkomponowane są place zabaw. Dzieci bawiły się w Smoczym Gnieździe, krainie zamieszkałej przez smoki, w Grodzie Krasnoludzkim i Podgrodziu szkoleniowym, w krainie Bulwiaków , na Robankowej Łące, Smoczym placu zabaw i dmuchańcach.. Przejazd kolejką po Kwiatowej Dolinie pozwolił poznać zamieszkałe tam Wróżki Smużki, olbrzymią gąsienicę, ziemne skrzaty Bulwiaki i psotliwe włochate Mordole.

mo6mo7

mo8mo9

mo10mo11mo12

mo13mo14mo15

mo16mo17

mo18mo19

W tym dniu nikomu nie groziła nuda, każdy znalazł dla siebie coś interesującego. Największe wrażenie na dzieciach zrobiło pole z gigantycznymi marchewkami, Robanki, śpiewający skrzat, mruczące drzewa. Szczęśliwi choć bardzo zmęczeni wróciliśmy do domu.

mo20

Wycieczka do Krakowa

24 kwietnia 2018r. uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej wybrali się do grodu Kraka na spektakl pt. „Królowa Śniegu” w wykonaniu moskiewskiego teatru baletowego. Artyści zaprezentowali baśń tańcząc na lodzie i śpiewając.

20180425 124238 LLS20180425 125041 LLS

20180425 125522 LLS20180425 125530 LLS

20180425 124155

Dzięki wspaniałej pogodzie mogliśmy w pięknym słońcu podziwiać zabytki starego miasta, m. in. Kościół Mariacki, Sukiennice oraz bulwary nadwiślańskie.

20180425 16253620180425 162732

20180425 18003120180425 180106

20180425 183407

Wycieczka była bardzo udana. Mamy nadzieję, że niedługo znów odwiedzimy dawną stolicę Polski.

Dzieci ze Szkoły Podstawowej w Szczecnie

uczestniczyły w wycieczce do

Fabryki   Ozdób Choinkowych " w Nowej Dębie.

Wycieczka miała na celu zwiedzenie fabryki i zapoznanie się z procesem powstawania ozdób choinkowych.

W świąteczny czas 11 stycznia została zorganizowana wycieczka do fabryki bombek w Nowej Dębie. Jest to jedyne na świecie muzeum bombki choinkowej, w którym znajdują się tysiące niesamowitych eksponatów. Wchodząc poczuliśmy magię świąt, zewsząd otaczały nas kolorowe, ręcznie malowane ozdoby choinkowe.

20180111 10124520180111 10193420180111 101702

20180111 10194520180111 10460120180111 102209

W czasie wycieczki pod opieką pani przewodnik dzieci podziwiały setki unikatowych i niepowtarzalnych ozdób. Dowiedzieliśmy się skąd pochodzą zgromadzone w nich zasoby. Mogliśmy podziwiać choinki przyozdobione w różnych stylach. Dowiedzieliśmy się, że wszystkie bombki są wydmuchiwane na miejscu, mieliśmy również możliwość zobaczenia produkcji wraz z ręczną obróbką tych magicznych ozdób. Obejrzeliśmy cały proces wyrobu ozdób choinkowych oraz pracownię z ich ręcznym malowaniem. Wielkim przeżyciem była możliwość samodzielnego ozdabiania bombek.

20180111 10292620180111 102940

20180111 10431820180111 10433520180111 104414

20180111 10442620180111 104536

Na koniec naszego pobytu udaliśmy się do firmowego sklepu, gdzie każdy z nas zaopatrzył się w przepiękne ozdoby, które zawisły na naszych choinkach, a także ucieszyły najbliższych jako podarunek z okazji Dnia Babci i Dziadka. Pięknym ukoronowaniem wycieczki były bombki z imieniem dla każdego uczestnika wyjazdu. Pełni niezapomnianych wrażeń wyruszyliśmy w drogę powrotną, którą urozmaiciliśmy poczęstunkiem w Mc Donalds.

Wycieczka uczniów klas I- III

do Kielc

na spektakl pt:,, Porwanie Baltazara Gąbki

wycieczka1

Mikołajkowy dzień spędziliśmy niż  zazwyczaj...

6 grudnia pojechaliśmy do Kielc do WDK na spektakl pt:,, Porwanie Baltazara Gąbki”..... Baltazar Gąbka, słynny badacz, a także autor wielu rozpraw naukowych z dziedziny biologii, wyrusza do Krainy Deszczowców w celu obserwacji obyczajów żab latających. Jego długa nieobecność w ojczyźnie niepokoi księcia Kraka, który organizuje ekspedycję, mającą na celu sprowadzenie naukowca do kraju. Smok Wawelski oraz nadworny kuchmistrz, Bartolini Bartłomiej herbu Zielona Pietruszka wyruszają na ratunek. Ich tropem podąża szpieg z Krainy Deszczowców, Don Pedro de Pommidore.

wycieczka2

Uczniowie z dużym zainteresowaniem śledzili losy głównego bohatera, byli ciekawi kolejnych wydarzeń. Nie kryli wzruszeń i strachu, który towarzyszył im podczas spektaklu. Z uśmiechem na twarzy i dużą dawką humoru wychowankowie opuścili widownię dzieląc się wrażeniami z obejrzanego spektaklu.

Kolejną atrakcją dnia była wizyta w papugarni Ara, miejscu charakteryzującym się specyficznym wystrojem wnętrza. To właśnie tam dzieci z bliska mogły przyjrzeć się egzotycznym ptakom takim jak: ara, kakadu, aleksandretty, żako kongijskie. Mogły nakarmić papugi , dotknąć czy poczuć je na własnym ramieniu.

20171206 12103920171206 121055

20171206 12062120171206 12321920171206 121416

Te wielobarwne ptaki zaimponowały wszystkim swoim wyglądem , aktywnością i spontanicznością. Pobyt w papugarni przyniósł wszystkim nowe doświadczenie, ciekawą lekcję przyrody oraz dobrą okazję do przekonania się jakie tajemnice kryją te piękne ptaki.

Uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Szczecnie  na wycieczce w Ojcowie.

Dnia 6 czerwca 2017 roku  uczniowie z naszej szkoły  wraz z wychowawczyniami p. J Buras,  M. Jabłońską oraz  panią D. Chlewicką wyruszyli do Ojcowskiego Parku Narodowego.         Na początku dnia było pochmurno , jednak zaraz po wyruszeniu spod szkoły, rozpogodziło się, wyszło słońce, które towarzyszyło nam do końca wyprawy.
Po dotarciu na parking przy zamku w  Pieskowej Skale spotkaliśmy panią  przewodnik. Pierwszym celem wycieczki było obejrzenie z dziedzińca renesansowego Zamku wznoszącego się na cyplu skalnym, górującym nad malowniczą doliną Prądnika. Następnie podeszliśmy pod Maczugę Herkulesa. Tu poznaliśmy kilka ciekawych legend związanych z tym uroczym miejscem. Dalej przemieściliśmy się autokarem do Ojcowa.  W Muzeum Przyrodniczym zobaczyliśmy film w projekcji 3D, który wyjaśniał kształtowanie się Ojcowskiego Parku Narodowego w przeciągu miliardów lat. W dalszej części głos pani Krystyny Czubówny oprowadzał nas  po różnych salach, w których mogliśmy  podziwiać roślinność, zwierzęta i skały znajdujące się w Parku.
Po godzinnym pobycie w muzeum udaliśmy  się na sześciokilometrowy spacer do Jaskini Łokietka. Nie było łatwo. Marsz czarnym szlakiem zmęczył nawet zaprawionym turystów. Sama  grota  zrobiła na nas  wielkie wrażenie. Mogliśmy  tam podziwiać wspaniałe stalagmity i stalaktyty. Dreszczyk emocji wywoływały ciemne i wąskie przejścia, które musieliśmy pokonywać.
Końcowym etapem wycieczki był smaczny obiad w pięknym zajeździe, który zjedliśmy z wilczym apetytem po wyczerpującej wędrówce.

W czasie wycieczki nie zabrakło żartów, śmiechu i dobrego humoru. Wyjazd bardzo nam się  podobał Wróciliśmy  bardzo zmęczeni, ale jednocześnie zadowoleni i szczęśliwi.

Opiekun grupy : Daniela Chlewicka.

Wycieczka do piekarni w Borkowie

,, Od ziarenka do bochenka "

piekarnia1

24 maja 2017 r. pierwszoklasiści wraz  z   drugoklasistami pod opieką wychowawczyń , zapukali do drzwi piekarni w Borkowie.Celem wizyty było poznanie zawodu piekarza, zapoznanie się z etapami wypieku chleba oraz bułek a także poznanie produktów potrzebnych do wyrobu pieczywa.

Przewodnikiem wycieczki był pan Szymon Siwonia, który wprowadził nas w cudowny świat swojego zawodu. Pokazał nam  jak wygląda piekarnia od środka. Dowiedzieliśmy się także jak nazywają się poszczególne maszyny i narzędzia piekarskie. Zwiedziliśmy magazyn mąki i mieliśmy okazję zaobserwować jak wygląda i pachnie zaczyn na chleb. Na własnej skórze doświadczyliśmy temperatury jaką posiada  piec chlebowy... uf jak gorąco... Przez cały czas zwiedzania piekarni towarzyszył dzieciom cudowny zapach i aromat pieczywa.  Następnie pod czujnym okiem fachowców: pana Szymona Siwoni i pana Roberta Frąka dzieci zostały wtajemniczone w proces wypieku pieczywa.  Uczniowie wcielili  się również w role małych piekarzy i sami formowali  z przygotowanego  ciasta różnego rodzaju bułki, rogaliki i chałki.  Upieczone, gorące wypieki przywieźliśmy do szkoły, gdzie po ostygnięciu zabraliśmy się do ich konsumpcji.  Wizyta  w piekarni dostarczyła wszystkim uczestnikom  wielu niezapomnianych chwil i wzbogaciła o  nowe doświadczenia.

20170524 10203820170524 103136

20170524 10370820170524 111644

20170524 11173020170524 111916

20170524 124456

Serdecznie dziękujemy pani Halinie Siwoni za możliwość udziału w warsztatach piekarniczych oraz okazaną gościnność i bardzo miłą atmosferę podczas pobytu w piekarni.

Korzystając z chwili wolnego czasu udaliśmy się spacerkiem wzdłuż zalewu mieszczącego się w niepodal piekarni.  Podziwialiśmy piękny zilelony krajobraz, choć pogoda tego dnia płatała nam figle.

20170524 12141220170524 121443

20170524 121733

Wyjazd na spektakl pt:,, Jemiołuszek świąteczny duszek ”

5 grudnia 2016 roku uczniowie klas: I – III wyruszyli do WDK w Kielcach na świąteczny spektakl pt.,, Jemiołuszek świąteczny duszek" przygotowany przez Warszawski Teatr  Edukacyjny. Bohaterami tegoż przedstawienia byli: Jemiołuszek, Choinka, Miś, Pajacyk, Zrzędziak oraz Święty Mikołaj. Dzięki tym postaciom dzieci poznały kolejną polską tradycję bożonarodzeniową – ubieranie choinki. Ponadto widowisko teatralne pełne było humoru i dobrej zabawy. Nie zabrakło też wspólnego śpiewu, głośnych okrzyków i spotkania z Mikołajem. Nasi uczniowie aktywnie uczestniczyli w spektaklu.  Aktorzy w barwny sposób ukazali znaczenie takich wartości jak: przyjaźń, dobro i troska o krzewienie narodowej tradycji związanej ze świętami Bożego Narodzenia. Wróciliśmy do szkoły z radosnymi minami i w przedświątecznych nastrojach.

jem1

jem2

Po nitce do kłębka”

„Mity greckie”

12 października 2016r. uczniowie klas III-VI wybrali się wraz z nauczycielami: p.  Moniką Janus, p. Anną Sławińską i p. Moniką Jabłońską na spektakl pt."Po nitce do kłębka” wystawiony w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach, przygotowany przez  Warszawski  Teatr Edukacyjny.

Do starożytnej Grecji widzowie przenieśli się wraz z całą plejadą mitycznych greckich bogów, herosów, tytanów oraz innych bohaterów, a wśród nich zobaczyli: Zeusa, Hermesa, Posejdona, Hefajstosa, Pandorę, Dedala i Ikara oraz Ariadnę i Tezeusza. Przewodniczką po wędrówce była Atena, która na początku spektaklu wydostała się z głowy Zeusa, w czym skutecznie dopomógł jej Hefajstos, uderzając olimpijskiego władcę olbrzymim młotem.

Wspaniałe widowisko, świetna gra aktorska, dowcipny język bohaterów, a także doskonale dobrana muzyka, piękna scenografia oraz znakomite efekty świetlne i dźwiękowe sprawiły, że spektakl bardzo się podobał.

Przedstawienie było oparte na mitach, legendach i wierzeniach starożytnych Greków. Uczniowie po raz pierwszy w tak zabawny sposób mieli okazję obejrzeć sceny opowiadające o życiu i czynach licznych bogów i bogiń. Dzięki bogatej scenerii, kostiumom i rekwizytom mogliśmy wczuć się w czasy, w których żyli bohaterowie przedstawienia. Komediowe dialogi zapewne na długo zapadną w pamięci naszych uczniów.

20161012 094055zdjęcie2

20161012 095357

Edukacja i rozrywka w Ogrodzieńcu

W czwartek – 19 maja uczniowie klas O-I-II wraz z wychowawcami wybrali się na całodniową wycieczkę do Parku rozrywki w Ogrodzieńcu.

Tego dnia pogoda po ostatnich kaprysach zaskoczyła nas bardzo pozytywnie – było przyjemnie ciepło, a zza chmur nieśmiało wyglądało słońce… Aura na zamówienie.

Z samego rana wyruszyliśmy uśmiechnięci i ciekawi nowych wrażeń autokarem w długą podróż. Pomimo dalekiej trasy ( ponad 100 km ) podróż upływała nam bardzo przyjemnie. Kiedy dotarliśmy na miejsce przywitał nas ogromny - największy na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej zamek Ogrodzieniec. Stojąc u podnóża mieliśmy wrażenie, że jego szczyt sięga chmur. Niezwykły widok… Po krótkim posiłku i chwili relaksu na placu zamkowym rozpoczęliśmy korzystanie z przewidzianych atrakcji. Pierwszym punktem naszej wyprawy było zwiedzanie Parku Miniatur z panią przewodnik. Zobaczyliśmy rekonstrukcje 17 Zamków Jurajskich z okresu ich największej świetności. Makiety zamków i warowni zostały odtworzone zgodnie z prawdą historyczną, obejrzeliśmy także repliki machin oblężniczych z okresu średniowiecza m.in. katapultę, balistę, a także trebusz – machinę miotającą pociski. Przy okazji każdego obiektu poznawaliśmy związaną z nim legendę.
Z Parku Miniatur przenieśliśmy się do Domu Legend i Strachów – unikatowej atrakcji turystycznej. Wkroczyliśmy w świat baśni i legend Jury Krakowsko- Częstochowskiej. Stanęliśmy oko w oko z czarnym psem, poznaliśmy sylwetkę Białej Damy, tajemniczego topielca, zostaliśmy otoczeni przez pająki i nietoperze. Było ciemno i ….naprrrrrawdę strrrrrasznie. Ale przecież nasi uczniowie to prawdziwe zuchy i niczego się nie boją.

Kolejnym punktem naszego pobytu był Park doświadczeń Fizycznych. Pan przewodnik pokazał nam 35 urządzeń, dzięki którym dowiedzieliśmy się, jak działają podstawowe prawa fizyki. Kołyska Newtona, Kolorowy Krater, Wirująca Kula, Symulator Lotu – to tylko niektóre z urządzeń, które przeniosły nas w świat odkryć i eksperymentów. Nauka praw fizyki przez zabawę naprawdę może być ciekawa…
Czas na super zabawę, emocje i adrenalinę! Tor saneczkowy okazał się atrakcją, która dostarczyła dzieciom najwięcej wrażeń. Długi tor z wieloma ostrymi zakrętami, prędkość, wir powietrza i …..super zabawa. Każdy uczestnik chętnie skorzystał ze zjazdu ( pod opieką wychowawcy ). Tutaj nie ma znaczenia ile ma się lat – to atrakcja z pewnością dla każdego.

Ostatnim punktem naszej wizyty był Park Rozrywki. Atrakcja dla młodszych i nieco starszych – bajkowy plac zabaw z największym zamkiem dmuchanym w Polsce, Karuzela Wiedeńska, Zamek Rycerski, huśtawki, zjeżdżalnie. Wszystkie atrakcje u podnóża pięknego Zamku Ogrodzieniec sprawiają, że uczestnik ma wrażenie, że znajduje się w krainie średniowiecza, zamków i rycerstwa. Tu zabawa trwała w najlepsze – bez nudy, zmęczenia, stresu – pełen luz i swoboda.

Niestety –trzeba było opuścić to magiczne miejsce, bo czekała nas długa droga do domu. W drodze powrotnej nabyliśmy piękne pamiątki, które będą nam przypominały o tym niezwykłym miejscu.
Nieco zmęczeni korzystaniem z zaproponowanych atrakcji uzupełniliśmy energię pysznym obiadem w Karczmie Jurajska. Był to ostatni punkt naszej wycieczki, choć chętnie zostalibyśmy tutaj dłużej…. Pozostało nam wiele pięknych wspomnień i zakupione pamiątki. Warto wrócić w to miejsce jeszcze raz….

Spacerkiem  po  Warszawie

9 maja 2015r uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Szczecnie wraz z nauczycielami odwiedzili stolicę naszego kraju – Warszawę. Pogoda tego dnia była wymarzona, humory dopisywały cały dzień a uśmiech nie znikał  z ust wycieczkowiczów. W stolicy przywitał nas duży ruch uliczny oraz tłum ludzi spacerujących.  Z okien autokaru dzieci podziwiały królową polskich rzek – Wisłę, wysokie wieżowce, a szczególnie sporym zainteresowaniem cieszył się Pałac Kultury i Nauki.

Po Warszawie oprowadzała nas sympatyczna  pani  przewodnik , która  pokazała najciekawsze miejsca naszej stolicy - Zamek Królewski, Starówkę, czy pomnik Małego Powstańca.  Zobaczyliśmy pomniki Warszawskiej  Syrenki , pomnik sławnych Polaków - Józefa Piłsudskiego, Fryderyka Szopena, Zygmunta III Wazy i inne. Niezwykle oczarował nas park łazienkowski, po którym spacerując  podziwialiśmy  barwy kwitnących i pięknie usytuowanych kwiatów. W czasie spaceru towarzyszyła nam sprytna, przebiegła, ruda wiewiórka.

Kolejnym  punktem zwiedzania był  Grób Nieznanego Żołnierza. Stojący na placu Józefa Piłsudskiego grób-pomnik jest hołdem narodu polskiego dla wszystkich nieznanych z imienia i nazwiska żołnierzy, którzy złożyli najwyższą ofiarę w imię wolności i miłości ojczyzny. Mieliśmy okazję zobaczyć zmianę warty żołnierzy oraz dołączyć się sercem do organizowanego wokół   placu  pochodu  z okazji święta  państw Unii Europejskiej . Przemiłym akcentem  tej akcji  było wypuszczenie gołębi  na znak pokoju. Ten moment na długo pozostanie nam w pamięci.

Ponieważ czas szybko uciekał… niestety, tylko z bliska  mogliśmy zobaczyć Stadion Narodowy , który jest obiektem wielofunkcyjnym.  Jednak dowiedzieliśmy się o  organizowanych  tam  widowiskach sportowych , jak również  koncertach  muzycznych  i innych  imprezach o charakterze masowym.  Wszyscy zwróciliśmy uwagę na  piękną  fasadę stadionu, utrzymaną  w biało-czerwonych barwach przypominającą  falującą na wietrze polską flagę.

Wycieczka zakończyła się przejazdem II linii warszawskiego metro. Byliśmy dumni jadąc  8 m pod dnem Wisły. Zmęczeni, ale zadowoleni powróciliśmy do naszych domów.                                                            Pobyt w stolicy okazał się bogatym doświadczeniem, miał charakter nie tylko turystyczny ,ale przede wszystkim edukacyjny.

Świętokrzyskie jakie cudne …

31 maja 2014r odbyła się szkolna wycieczka uczniów klas I – VI w Góry Świętokrzyskie. Pogoda tego dnia była wymarzona, promienie słońca towarzyszyły nam cały czas. W programie zaplanowaliśmy zwiedzanie prehistorycznych kopalń krzemienia pasiastego znajdujących się w Krzemionkach Opatowskich. Pani przewodnik wprowadziła nas – turystów w epokę neolitu omawiając w ciekawy sposób pracę i dzieje górników. Podziemną trasę o długości 465m i 11,5 m głębokości przebyliśmy w niedługim czasie. Po drodze widzieliśmy zadaszony szyb górniczy sprzed 5000 lat. Poza zwiedzaniem podziemnej części   zobaczyliśmy także  wystawy: ,,Górnictwo krzemienia w neolicie" oraz ,,Osadnictwo górników epoki kamienia". Następnie pospacerowaliśmy po Skansenie -  Neolitycznej wiosce Słowiańskiej , gdzie zachwycaliśmy się pięknem otaczającej nas przyrody. Miło wspominamy  pieszą wędrówkę na Św. Krzyż. Tam podziwialiśmy Muzeum Świętokrzyskiego Parku Narodowego, klasztor oo. Oblatów. Zakonnik opowiadał  historię relikwii, pokazał zbiory przywiezione z misji z całego świata. Kolejnym punktem wycieczki była obserwacja wieży przekaźnikowej oraz gołoborzy. To niesamowity widok na panoramę naszych gór . Wielką atrakcją w tym dniu  był zjazd kolejką ze Św. Krzyża do Huty Szklanej.  Wycieczka, jak każda inna zakończyła się kupnem pamiątek. Zmęczeni, ale z bagażem nowych doświadczeń wróciliśmy do szkoły.

Więcej zdjęć w galerii

Zabawa w bawialni

9 maja 2014 r. dzieci z grup przedszkolnych ,,Wesołe Pszczółki” i , Krasnoludki’’ ze swoimi wychowawczyniami udały się na wycieczkę do bawialni ,,Stumilowy Las’’ w Chmielniku. Przestronne, kolorowe wnętrza bawialni wyposażone w atrakcyjne sprzęty inspirowały maluchów do aktywności ruchowej. Dzieci  z wielką radością i zapałem pokonywały różne tory przeszkód, tunele, zjeżdżały na zjeżdżalniach, bawiły się  w kącikach tematycznych. Nie zabrakło również suchych kąpieli w basenach z piłkami. Na koniec wszyscy zmęczeni, ale zadowoleni udaliśmy się na  obiad.

Przedszkolakom bardzo podobało się w bawialni i chętnie wybrałyby  się tam ponownie..