Doc 2018

  • Print

Kodowanie na dywanie, czyli programowanie z najmłodszymi

ZABAWY Z MÓWIĄCYM ROBOTEM EDUKACYJNYM - DOC

doc

 

Programowanie staje się dziś ważnym trendem w edukacji na wszystkich poziomach kształcenia. Aby jednak młodzi ludzie z powodzeniem kodowali, powinniśmy zacząć uczyć krytycznego myślenia i kombinowania (w pozytywnym znaczeniu) jeszcze na etapie przedszkola. Uniwersalność, niech będzie tu słowem kluczem, umiejętności, kompetencje jakie nabywa dziecko bawiąc się kodowaniem, są przydatne na każdym etapie jego rozwoju.

Nie potrzebujemy do tego  nawet sprzętu komputerowego, ponieważ do nauki programowania można wykorzystać wiele elementów powszechnie obecnych w przedszkolach, na przykład układanki typu sudoku czy klocki.

Początki pewnie nie będą łatwe, ale z czasem zapewne okaże się, że to „kodowanie na dywanie”  tak naprawdę może być zintegrowane z różnymi dziedzinami wiedzy, np. przy nauce matematyki, plastyki, języka polskiego. Właściwie na każdych zajęciach można wpleść w naukę elementy programowania. A im dalej, tym łatwiej i otwiera się możliwość eksperymentowania.

W październiku dzieci z Punku Przedszkolnego i Oddziału przedszkolnego miały możliwość uczestniczenia w zajęciach programowania, które przeprowadziła Pani Anna Kuzia-Patyna- nauczycielka matematyki z Publicznej Szkoły Podstawowej w Szczecnie. Na początku Pani Ania przedstawiła nam nietypowego gościa –  mówiącego robota o imieniu DOC, który wprowadził nas w świat nauki poprzez zabawę, a także towarzyszył w rozwijaniu logicznego rozumowania oraz umiejętności rozwiązywania problemów.

20181024 12553420181024 12573920181024 125802


20181024 12570820180308 102847

20181024 13021320181024 130234

 DOC to pierwsza taka zabawka, która przybliża dzieciom aspekty robotyki w przyjemny i twórczy sposób. Po krótkiej instrukcji, jak należy postępować z robotem, musieliśmy go tak zaprogramować, aby wędrował dowolnie lub według poleceń na kartach. Nie zawsze zadanie nam się udawało, ale nie zrażaliśmy się niepowodzeniami i ćwiczyliśmy dalej. Na koniec zajęć już nikt nie miał kłopotu, by DOC go słuchał i wędrował wyznaczonymi drogami zbierając różne przedmioty. A przy okazji trochę policzyliśmy, powtórzyliśmy litery, liczby oraz nazwy zwierząt. W taki sposób to my lubimy się uczyć J

dok2dok3