Mali Badacze
- Details
- Category: Archiwum
- Created on Monday, 17 December 2018 04:43
- Last Updated on Sunday, 03 November 2019 15:42
- Published on Monday, 17 December 2018 04:43
- Written by annakuzia
- Hits: 133
Mali Badacze - eksperymenty i doświadczenia w oddziale przedszkolnym
Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do odkrywania i zgłębiania tajników najbliższego otoczenia. Działania badawcze są kreatywne, dzięki czemu dzieci poszerzają swoją wiedzę, mogą pokonywać przeszkody i wypróbowywać nowe możliwości postępowania. Z praktyki wiemy, że przedszkolaki czerpią wiele radości z poszukiwań, eksperymentów i obserwacji. Jest to dla nich wspaniała zabawa, podczas której w ciekawy sposób zdobywają wiedzę i przeprowadzają doświadczenia.
Pragniemy zatem w tym roku szkolnym zachęcić Państwa do wspólnej zabawy z dziećmi, pokażemy kilka prostych zabaw badawczych i doświadczeń, które można przeprowadzić w domu z użyciem prostych, ogólnodostępnych rekwizytów, a które wcześniej oczywiście wykonaliśmy w przedszkolu.
1. Tęcza z cukierków Skittles
Do tego eksperymentu wystarczą: biały talerz, opakowanie kolorowych cukierków i odrobina wody lub ciepłego mleka. Wykładamy cukierki na talerzu tak, by tworzyły koło. Polewamy wodą, czekamy chwilę i… gotowe!
2. Barwna mozaika
Wystarczą: talerz, mleko, barwniki do żywności, odrobina płynu do naczyń i patyczek kosmetyczny. Nalewamy mleko na talerzyk. Robimy w nim plamki z dowolnych kolorów. Patyczek zwilżamy w płynie do naczyń, wkładamy do mleka i gotowe!
3.Przyjaźń kolorów
Materiały: kilka słoików z czystą wodą, farbki plakatowe
Przebieg: Barwimy za pomocą farbki wodę w słoikach na czerwono, niebiesko i zielono. Opowiadamy o kolorach, które przyjaźnią się ze sobą i dodajemy kolejno:
• czerwony +żółty= pomarańczowy
• niebieski+ żółty= zielony
• czerwony + niebieski = fioletowy
Pozwalamy dzieciom dalej eksperymentować z kolorami i wyciągać wnioski.
4. Barwienie piany
Do zabawy potrzebny jest: duży biały brystol, kilka szklanek, woda, płyn do mycia naczyń, słomki, farby lub barwniki. Do szklanek z wodą nalewamy odrobinę płynu do mycia naczyń oraz farby lub barwnika. Płyn dokładnie mieszamy i gotowe ,,barwne mieszanki” ustawiamy w kilku miejscach na białym brystolu. Najlepiej zabawę przeprowadzić na trawie lub na piasku, aby uniknąć zabrudzeń wokół. To także świetne ćwiczenie logopedyczne usprawniające narządy mowy.
3. Kolorowa sól
Zabawa może być wstępem do stworzenia kolorowej dekoracji lub celem samym w sobie. Wystarczą: talerzyk, sól kuchenna i kolorowe kawałki kredy. Maluch rączkami wałkuje kredę po soli, która dzięki temu przybiera kolor kredy. To doskonałe ćwiczenie na małą motorykę!
4..Co pływa, co tonie
Materiały: przedmioty metalowe, plastikowe, papierowe
Przebieg: wszystkie przedmioty kolejno zostają wrzucamy kolejno do przezroczystego pojemnika z wodą. Dzieci przewidują, który przedmiot utonie, a który nie. Po przeprowadzonym doświadczeniu dzieci odpowiadają na pytania:
- Jakie przedmioty utonęły?
- Które nie utonęły?
- Dlaczego jedne utonęły, a inne nie?
Wyciągnięcie wniosku, że przedmioty, które utonęły – są ciężkie, a przedmioty pływające na powierzchni – są lekkie.
5 .Co przyciąga magnes?
Materiały: magnes i różne metalowe przedmioty (np. spinacze, druciki, agrafki, blaszki), różne niemetalowe przedmioty (np. papier, gumka, karton, drewniane i plastikowe klocki)
Przebieg: układamy na stolikach przedmioty o różnych właściwościach i używając magnesów dzielimy te przedmioty na dwie grupy: na te przyciągane i obojętne wobec magnesu. Przy pomocy patyka i sznurka wykonujemy wędkę, a na jej końcu mocujemy magnes. Wycinamy z papieru rybki i przymocowujemy do nich spinacze. Zabawa „”Kto złowi więcej rybek?”.
ŻYCZYMY DOBREJ ZABAWY !