Mali Badacze

  • Print

Mali Badacze - eksperymenty i doświadczenia w oddziale przedszkolnym

badacze

 

Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do odkrywania i zgłębiania tajników najbliższego otoczenia. Działania badawcze są kreatywne, dzięki czemu dzieci poszerzają swoją wiedzę, mogą pokonywać przeszkody i wypróbowywać nowe możliwości postępowania. Z praktyki wiemy, że przedszkolaki czerpią wiele radości z poszukiwań, eksperymentów i obserwacji. Jest to dla nich wspaniała zabawa, podczas której w ciekawy sposób zdobywają wiedzę i przeprowadzają doświadczenia.

Pragniemy zatem  w tym roku szkolnym zachęcić Państwa do wspólnej zabawy z dziećmi, pokażemy kilka prostych zabaw badawczych i doświadczeń, które można przeprowadzić w domu z użyciem prostych, ogólnodostępnych rekwizytów, a które wcześniej oczywiście wykonaliśmy w przedszkolu. 

1. Tęcza z cukierków Skittles

Do tego eksperymentu wystarczą: biały talerz, opakowanie kolorowych cukierków i odrobina wody lub ciepłego mleka. Wykładamy cukierki na talerzu tak, by tworzyły koło. Polewamy wodą, czekamy chwilę i… gotowe!

20181018 09292920181018 093349


20181018 09342020181018 094925

20181018 095856

 

20181018 10021720181018 100259

2. Barwna mozaika

Wystarczą: talerz, mleko, barwniki do żywności, odrobina płynu do naczyń i patyczek kosmetyczny. Nalewamy mleko na talerzyk. Robimy w nim plamki z dowolnych kolorów. Patyczek zwilżamy w płynie do naczyń, wkładamy do mleka i gotowe!

3.Przyjaźń kolorów

 Materiały: kilka słoików z czystą wodą, farbki plakatowe

Przebieg: Barwimy za pomocą farbki wodę w słoikach na czerwono, niebiesko i zielono. Opowiadamy o kolorach, które przyjaźnią się ze sobą i dodajemy kolejno:
•    czerwony +żółty= pomarańczowy
•    niebieski+ żółty= zielony

•    czerwony + niebieski = fioletowy                                                                 
Pozwalamy dzieciom dalej eksperymentować z kolorami i wyciągać wnioski.

4. Barwienie piany

Do zabawy potrzebny jest: duży biały brystol, kilka szklanek, woda, płyn do mycia naczyń, słomki, farby lub barwniki. Do szklanek z wodą nalewamy odrobinę płynu do mycia naczyń oraz farby lub barwnika. Płyn dokładnie mieszamy i gotowe ,,barwne mieszanki” ustawiamy w kilku miejscach na białym brystolu. Najlepiej zabawę przeprowadzić na trawie lub na piasku, aby uniknąć zabrudzeń wokół. To także świetne ćwiczenie logopedyczne usprawniające narządy mowy.

20180608 09382920180608 09512620180608 100805


20180608 100818

3. Kolorowa sól

Zabawa może być wstępem do stworzenia kolorowej dekoracji lub celem samym w sobie. Wystarczą: talerzyk, sól kuchenna i kolorowe kawałki kredy. Maluch rączkami wałkuje kredę po soli, która dzięki temu przybiera kolor kredy. To doskonałe ćwiczenie na małą motorykę!

1 sól2 sól


4..Co pływa, co tonie

 Materiały:  przedmioty metalowe, plastikowe, papierowe

Przebieg: wszystkie  przedmioty kolejno zostają wrzucamy kolejno do przezroczystego pojemnika z wodą. Dzieci przewidują, który przedmiot utonie, a który nie. Po przeprowadzonym doświadczeniu dzieci odpowiadają na pytania:
- Jakie przedmioty utonęły?
- Które nie utonęły?
- Dlaczego jedne utonęły, a inne nie?
Wyciągnięcie wniosku, że przedmioty, które utonęły – są ciężkie, a przedmioty pływające na powierzchni – są lekkie.

 

 5 .Co przyciąga magnes?

 Materiały: magnes i różne metalowe przedmioty (np. spinacze, druciki, agrafki, blaszki), różne niemetalowe przedmioty (np. papier, gumka, karton, drewniane i plastikowe klocki)

Przebieg: układamy na stolikach przedmioty o różnych właściwościach i używając magnesów dzielimy te przedmioty na dwie grupy: na te przyciągane i obojętne wobec magnesu. Przy pomocy patyka i sznurka wykonujemy wędkę, a na jej końcu mocujemy magnes. Wycinamy z papieru rybki i przymocowujemy do nich spinacze. Zabawa „”Kto złowi więcej rybek?”.

 

ŻYCZYMY DOBREJ ZABAWY !