Pacanow-przedszkole

Wycieczka do Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie

11 maja 2015r. przedszkolaki, uczniowie klas I- II oraz ich wychowawcy uczestniczyli w wycieczce do Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie. ECB to magiczne miejsce każdego roku odwiedzane przez tłumy dzieciaków. Pozwala przenieść się w niezwykłą podróż do świata bajek, baśni i legend, poczuć atmosferę tajemnicy, zaskoczenia i oczekiwania na to, co nas czeka…

Tuż po przekroczeniu drzwi ECB trafiamy do bajki. Jesteśmy baaaaaardzo mali.  Przewodniczka po bajkowej krainie w Sali Wtajemniczenia wręcza dzieciom  mapę według której będziemy mogli wędrować i na pewno się nie zgubimy.

Ekspozycja jest podzielona na wiele części. Większość jest interaktywna, a całość bardzo multimedialna. Nowoczesna technika ożywia stare bajki. Najważniejsze miejsca to Dworzec Koziołka Matołka, Czarodziejski Ogród, wystawa Bajka Polska, kino w wielkim pniu i Skarbnica Bajek.

Naszą podróż rozpoczynamy od warsztatów ,,Spotkanie z bajką ”, podczas których animatorka wprowadza nas w niezwykły świat bajki, proponuje gry i zabawy, czynne uczestnictwo w rozwiązywaniu zagadek. Po takim spotkaniu aż chce się sięgać po dziecięcą literaturę…

Nadszedł czas, aby przez mysią norkę przedostać się do krainy bajek… Jak tu pięknie… stajemy się małymi uczestnikami bajkowego świata. Smoki, łabędzie, czarownice, księżniczki, skrzaty – spotykamy tu niezwykłych bohaterów. Przemierzając kolejne stacje podróży trafiamy w końcu na Dworzec Koziołka Matołka, z którego pociąg zabiera nas w tajemniczą podróż: do wnętrza ziemi, do podwodnej krainy, a nawet w kosmos – uwaga – czasem trzęsie – zderzyliśmy się z planetą, ogromną rybą i potworem.  Podróż była wspaniała – dostarczyła naszym najmłodszym mnóstwo wrażeń.

Jeśli Koziołek Matołek – to naturalnie nie mogło zabraknąć animowanej bajki o naszym bohaterze. Jednak musieliśmy na nią zasłużyć – odgadując tytuły bajek z których pochodzili pokazywani bohaterowie. Na szczęście udało się - warto czytać bajki.

Jeszcze kilka atrakcji – przepaść z ogromnymi wężami, wielki smok, którego bijące serce można dotknąć, dymiące lustro za którym ukryte są szklane kule ze scenami bardziej lub mniej znanych bajek polskich i zagranicznych. Na tym zakończyło się zwiedzanie wystawy. Ale przed nami kolejna atrakcja – bajka ,, Mały Miś Polarny. Tajemnicza Wyspa” w kinie Szkatułka. Tutaj odpoczęliśmy oglądając niezwykłe przygody małego niedźwiadka i jego przyjaciół.

Czas opuścić magiczny świat bajek – ale dzięki sprzyjającej pogodzie mogliśmy jeszcze zwiedzić ogrody zewnętrzne – spacerując  wąskimi ścieżkami podziwialiśmy piękną roślinność, pomiędzy którą dumnie prezentowały się bajkowe postacie – dostojny kot w butach oraz krasnale. Ścieżka przywiodła nas do ogromnego młyńskiego koła obok którego usytuowany jest plac zabaw, z którego nasze dzieciaki chętnie korzystały.

Po takim ogromie wrażeń przyszedł czas na pyszny obiad w restauracji Bajkowa. Był to już ostatni punkt naszej wyprawy. Zmęczeni, ale z bagażem niezwykłych wspomnień wróciliśmy do szkoły. To był naprawdę udany dzień…